Dar viena paslauga – tik internetu
Nuo šių metų rugpjūčio 1 d. paslaugos, susijusios su valstybinės žemės valdymu, Lietuvoje bus teikiamos tik internetu – per Žemės informacinę sistemą (ŽIS), informuoja Nacionalinė žemės tarnyba (NŽT). Prašymus dėl valstybinės žemės nuomos ar pardavimo bus galima pateikti elektroniniu būdu. Atsakymai taip pat bus pateikiami elektroniniu formatu.
Prašymai įprastu, popieriniu būdu, dar bus priimami iki liepos 31 d. Jei žmogus nėra tikras dėl elektroninės sistemos ar nespėja pasiruošti įsigydamas mobilųjį parašą, jis kviečiamas pasinaudoti galimybe ir pateikti prašymus įprastu būdu iki šios datos.
Per ŽIS – visos paslaugos dėl valstybinės žemės
Paslaugos, kurias nuo rugpjūčio 1 d. bus galima gauti per ŽIS, apims valstybinės žemės nuomos sutarčių sudarymą, žemės sklypų perdavimą panaudai, pirkimo-pardavimo sutarčių sudarymą. Taip pat žemės servitutų nustatymą ar panaikinimą, leidimų statyti statinius valstybinėje žemėje išdavimą. Taip pat teisės naudotis žvejybos plotais suteikimą, valstybinės žemės perdavimą nuosavybėn, žemės įsigijimą valstybės nuosavybėn. Taip pat ir reikalingų sutikimų išdavimą (pavyzdžiui, dėl žemės nuomos teisės įkeitimo ar perleidimo, ar statinių eksploatacijos).
Kaip naudotis sistema?
Sistema bus prieinama per interneto svetainę www.planuojustatau.lt. Prisijungę prie jos pirmą kartą, vartotojai turės susikurti paskyrą ir patvirtinti savo tapatybę elektroninėmis priemonėmis. Tai galima padaryti per elektroninę bankininkystę (naudojant Smart-ID ar PIN generatorių), su elektroniniu parašu (naudojant Registrų centro mobiliąją programėlę „LT ID“), per mobiliuosius įrenginius. Taip pat po 2024 m. sausio 1 d. išduotą asmens tapatybės kortelę ar USB laikmeną su sertifikatu.
Įsidėmėtina, kad šios elektroninės tapatybės priemonės bus reikalingos nuo prašymo pateikimo iki sutarties pasirašymo. Todėl gyventojai turėtų iš anksto pasirūpinti elektroniniu parašu ar kita priemone. Norėdami tai padaryti, jie gali kreiptis į savo banką, mobiliojo ryšio operatorių arba Registrų centrą. Taip pat bus galimybė sistemoje pateikti prašymą per įgaliotą asmenį. Tokiu atveju būtinas notaro patvirtintas įgaliojimas.
Pildant prašymus, dalis laukų užsipildys automatiškai, nes ŽIS yra susieta su kitomis valstybės informacinėmis sistemomis ir registrais.
Gyvai pateikti dokumentų negalės
Žmonės prašymus galės pateikti ir atsakymus gaus elektroniniu būdu. Nereikės fiziškai vykti į NŽT, savivaldybių padalinius ar pas kitus valstybinės žemės patikėtinius.
Jei žmogus teiks prašymą dėl valstybinės žemės nuomos ar panaudos, ir jei bus priimtas teigiamas sprendimas dėl sutarties sudarymo, jos registracija Nekilnojamojo turto registre bus atlikta nemokamai. Gyventojui pačiam nieko daryti nebereikės.
Jeigu kiltų klausimų ar sunkumų pirmąkart naudojantis sistema, NŽT teiks konsultacijas telefonu +370 706 86 666, el. paštu nzt@nzt.lt arba atvykus į artimiausią NŽT padalinį.