Daržovių naudingosios savybės

Daržovės ir vaisiai yra svarbi pagyvenusio žmogaus mitybos raciono dalis. Šios gamtos gėrybės yra puikus vitaminų, mineralinių medžiagų, maistinių skaidulų šaltinis. Kiekviena daržovė yra savita, skiriasi ir jos maistinė vertė. Kad žmogaus, ypač jei jis yra senjoras, organizmas, gautų įvairių vitaminų, mineralinių ir kitų vertingų medžiagų, būtina vartoti įvairias daržoves. 

Bulvės

Štai bulvėse yra daug angliavandenių, ypač krakmolo. Bulvėse yra daug kalio, kuris dalyvauja organizmo skysčių apykaitoje, fermentiniuose procesuose ir kt. Daržovėje taip pat yra antioksidantų, kurie saugo žmogaus organizmą nuo ligų.

Morkos

Iš kitų daržovių morkos išsiskiria vitamino A gausa. Vitaminas A užtikrina ne tik gerą regėjimą, kas labai aktualu vyresniems žmonėms, bet ir sveiką odą, augimą. Jis didina organizmo atsparumą ligoms. Natris yra būtinas žmogui – dalyvauja organizmo apykaitos procesuose. Jodas yra svarbus skydliaukės veiklai. Cukrūs šioms daržovėms suteikia puikų skonį.

Kopūstai

Gūžiniai kopūstai yra puikus vitamino C šaltinis. Vitaminas C pasižymi antioksidacinėmis savybėmis, padeda išvengti įvairių ligų, kuriomis serga pagyvenę žmonės. Šioje daržovėje yra vitamino U, kuris skatina opų gijimą, stiprina žmogaus imuninę sistemą.

Burokėliai

Lyginant su kitomis daržovėmis, burokėliuose yra daug natrio. Kaip ir morkos, burokėliai yra puikus cukrų šaltinis.

Agurkai 

Tai – vandeninga daržovė. Agurkuose esantissilicis turi teigiamą poveikį jungiamajam audiniui (raumenims, sausgyslėms, raiščiams, kremzlėms, kaulams). Ypač tai aktualu senjorams, nes senatvėje kaulai retėja.

Pomidorai

Ši daržovė turtinga vitaminais. Pomidoruose yra nemažai kalio, kuris reikalingas nervų ir raumenų ląstelių veiklai. Iš kitų daržovių pomidorai išsiskiria likopeno gausa. Ši medžiaga pomidorams suteikia ryškiai raudoną spalvą. Nustatyta, kad likopeno yra daugiau termiškai apdorotuose ir perdirbtuose pomidoruose nei žaliuose. Jis pasižymi priešvėžinėmis savybėmis, mažina širdies – kraujagyslių ligų riziką.

Ridikėliai

Augdami ridikėliai sukaupia vertingų mikroelementų ir vitaminų. Ridikėlių ryšelyje vitamino C yra ne mažiau nei citrinoje.

Svogūnai ir česnakai

Jie išsiskiria gydomosiomis savybėmis. Dėl šių savybių daržovės yra labai vertinamos, todėl dažnas iš mūsų peršalęs griebiasi pirmo pasirinkimo „vaisto“ – česnako. Be to, česnakai yra puikus kalio ir seleno šaltinis.
Lyginant su kitomis produktų grupėmis, daržovės yra turtingos skaidulinėmis medžiagomis. Šios medžiagos mažina diabeto, širdies ligų, žarnyno ligų, vidurių užkietėjimo riziką.

Verta žinoti, kad…

  • Bulvės odelė, pomidorų lapai ir stiebas yra nuodingi dėl juose esančių glikoalkaloidų. Dideli šių medžiagų kiekiai randami po bulvių odele, todėl prieš vartojimą ją nulupame;
    • kuo morkų spalva intensyvesnė, tuo šiose daržovėse daugiau beta karoteno. Beta karotenas žmogaus organizme virsta vitaminu A;
    • išoriniuose kopūsto lapuose yra dvigubai daugiau vitaminų nei vidiniuose;
    • burokėliams spalvą suteikia dažai betaninas ir vulgaksantinas. Dėl šių savybių burokėlių raudonasis, betaninas kaip maisto dažiklis (E 162) naudojamas maisto pramonėje;
    • sieros junginiai svogūnams ir česnakams suteikia būdingą kvapą ir skonį. Pjaustant svogūną šie junginiai patenka į akių gleivinę ir sukelia ašarojimą;
    • jei į rankas įsigėrė svogūnų ar česnakų kvapas, jį pašalinti padės druska arba citrinų sultys.

 

1 komentaras “Daržovių naudingosios savybės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.