Daugėja senjorų skundų dėl diskriminacijos
Vyresni žmonės vien dėl savo amžiaus susiduria su sunkumais, siekdami gauti įvairias paslaugas. Ypač tai juntama norint apsidrausti ar gauti kreditą. Tai ne tik kelia senjorų nepasitenkinimą, bet ir didina jų socialinę atskirtį. Tokias išvadas padarė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, atlikusi teisinę apžvalgą.
Nepagrįstai riboja paslaugų teikimą vyresniems žmonėms
„Kasmet nusiskundimų dėl diskriminacijos amžiaus pagrindu daugėja. Tai ypač pasakytina apie paslaugų ar prekių sritį. Vyresnio amžiaus klientai siejami su rizika ir nepatikimumu. Taip pat neatsižvelgiama į jų norus, pavyzdžiui, atsiskaityti grynaisiais pinigais, nekreipiama dėmesio, kad vyresni žmonės susiduria su skaitmeninių įgūdžių stoka. Tai kartais tampa nepagrįstais paslaugų teikimo ribojimais“, – teigia Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Teisės skyriaus vadovė Audronė Daukšaitė-Timpė.
Senjorai dažnai siejami su padidinta rizika
Anot teisininkės, pažeidimai dėl amžiaus dažniausiai pastebimi draudimo ir finansų srityse. Atlikdama apžvalgą, Tarnyba apklausė finansų ir kredito įstaigas, kurių absoliuti dauguma tvirtino, kad amžius neturi arba turi tik netiesioginę įtaką paslaugų suteikimui. Tačiau, kaip pastebėjo A. Daukšaitė-Timpė, Tarnyba yra gavusi ir tyrusi ne vieną skundą, kai pensinio amžiaus ir vyresniems žmonėms nebuvo suteiktas kelionių draudimas, nepratęsta kredito kortelė, neišduota vartojimo paskola.
„Nors teisės aktuose nėra numatyta, kad galima riboti vyresnio amžiaus asmenų galimybes įgyti kelionių draudimą ar gauti kreditą, kartais paslauga jiems tiesiog nesuteikiama. Dažniausia tai daroma dėl to, kad vertinamas tik kliento amžius, tačiau neatsižvelgiama į kitus kriterijus, pavyzdžiui, pajamas“, – sako Teisės grupės vadovė.
Pasak A. Daukšaitės-Timpės, tada, kai šie kriterijai yra vertinami, o klientų prašoma papildomos asmeninės informacijos, jiems nėra paaiškinama, dėl kokių priežasčių jie turi tai daryti.
„Nors, pavyzdžiui, draudimo verslas, vertindamas įvairias rizikas, turi teisę atsižvelgti ir į klientų amžių ar sveikatos būklę, visgi kartu privalo užtikrinti, kad vienodo rizikos lygio asmenų grupei būtų taikomos vienodos draudimo įmokų ar išmokų apskaičiavimo sąlygos. Tačiau čia trūksta aiškios bendrovių komunikacijos su klientais. Tai kelia vyresnių žmonių nepasitenkinimą. Taip pat verčia galvoti, kad paslauga jiems nesuteikiama vien dėl amžiaus ir kad jie tampa socialiai atskirta visuomenės grupe. Todėl rekomenduojame paslaugų teikėjams visuomet pateikti tikslią ir aiškią informaciją, o vertinant klientų galimybes gauti vieną ar kitą paslaugą, atsižvelgti į kiekvieną atvejį individualiai“, – sako teisininkė.
Dėl skaitmeninių įgūdžių stokos brandaus amžiaus gyventojai jaučiasi atstumtaisiais
Didelė problema vyresniems žmonėms kyla dėl vis labiau įsigalinčių skaitmeninių paslaugų, kurioms dažnai nėra pateikiama alternatyvų. Elektroninės atsiskaitymo sistemos, nuolaidų kortelės išmaniuosiuose įrenginiuose ar viešojo transporto bilietai, parduodami tik skaitmeniniu būdu, tampa nepasiekiami tiems, kurie neturi reikiamų technologinių įgūdžių ar priemonių.
„Šios problemos aktualios daugumai senjorų. Štai neseniai diskriminacija buvo pripažintas atsiskaitymo grynaisiais pinigais Vilniaus viešajame transporte panaikinimas. Taip pat jau anksčiau diskriminacine pripažinta prekybos centro „Lidl“ nuolaidų sistema, veikianti tik išmaniuosiuose įrenginiuose, kuri, beje, iki šiol nepakeista. Panašių situacijų galima išvardinti ir daugiau“, – pažymi A. Daukšaitė-Timpė.
Senjorai taip pat susiduria su kliūtimis ir įvairiose laisvalaikio veiklose. „Esame tyrę skundus dėl nepagrįstų amžiaus cenzų įtvirtinimo sporto varžybose, dėl kurių vyresniems jų dalyviams buvo sudarytos mažiau palankios sąlygos. Diskriminacija buvo pripažintos ir kai kurios sveikatos patikros programos, taikytos iki tam tikro amžiaus ribos, taip pat – dirbtinių klubo sąnarių kompensavimo tvarka, nepalanki vyresniems nei 65 metų asmenims“, – pasakoja teisininkė.
Praėjusiais metais Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba ištyrė 39 skundus dėl galimos diskriminacijos amžiaus pagrindu, per 40 proc. jų – prekių ir paslaugų srityje. Tai pat buvo gauta beveik 400 įvairių gyventojų paklausimų, susijusių su galima diskriminacija dėl amžiaus.
freepik. com. nuotr.
Laba diena.Jus buvo užduotas klausimas kodėl vieniems pensijos mokamos 10d.kitiems mėnesio pabaigoje“.Atsakymo nebuvo.Ar tai nediskriminavimo? O ištikrūju dėl to,įštikus (2009 m.) Ištikus ekonominei krizei dirbantiesiems pensininkams pradėjo mokėti ne 10d.o mėnesio pabaigoje(laikinai).Ar tai nedisriminacija?Tie metų ir dar laikinai….Gal truksta pinigų.Rezerve jų perteklius.Ar tai nediskriminavimo?