Skaitmenizacija didina senjorų socialinę atskirtį
Liepos–rugsėjo mėnesiais visoje šalyje buvo vykdomas nereprezentatyvus skaitmeninės atskirties tyrimas, kurio metu 55 metų ir vyresni žmonės, taip pat jų artimieji pildė popierines ir elektronines anketas bei anonimiškai pasakojo apie atvejus, kai teko patirti skaitmeninę atskirtį gaunant paslaugas ar perkant prekes. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba informuoja, kad kiekybinėje apklausoje dalyvavo 1 982 gyventojai.
Didžiausias problemas patiria vyresni nei 75 metų žmonės
Po tyrimo paaiškėjo, kad 40 proc. vyresnių nei 55 metų gyventojų patiria sunkumų užsiregistruojant internetu pas gydytojus ar kitus specialistus. Viešojo transporto bilietus virtualiu būdu sunku įsigyti kas trečiam tyrimo dalyviui. Beveik keturiems iš dešimties vyresnio amžiaus žmonių sudėtinga pasinaudoti nuolaidomis, kai jos taikomos tik turint programėlę. Penktadaliui senjorų sunku skaitmeniniu būdu susimokėti mokesčius.
Didžiausias problemas patiria vyresni nei 75 metų žmonės, vyresnio amžiaus senjorės bei mažesniuose miestuose ir kaimiškose vietovėse gyvenantys asmenys. Iš viso neturi internetinės bankininkystės arba paskyra nesinaudoja kas ketvirtas vyresnis nei 75 metų gyventojas, kadangi tai jiems yra per daug sudėtinga. Dar 15 proc. šios grupės žmonių internetine bankininkyste naudojasi tik padedami kitų asmenų.
Būtiniausios paslaugos tampa sunkiau pasiekiamos arba jų visai negaunama
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba pažymi, kad skaitmeninė atskirtis labai didelė srityse, kurios ypač svarbios kasdieniniame gyvenime. Tai sveikatos priežiūros, transporto, finansų, mažmeninės prekybos įstaigos. Daugėjant paslaugų, kurias galima gauti tik internetu ar visiškai atsisakius įprastų būdų, vyresni žmonės, kurie nesinaudoja skaitmeninėmis technologijomis, netenka galimybės gauti būtiniausias paslaugas.
Besiplečianti skaitmenizacija, mažinanti galimybes vyresniems žmonėms pasinaudoti reikalingomis paslaugomis, didina senjorų atskirtį nuo likusios visuomenės dalies. Taip pat sukelia bejėgiškumo, priklausomybės nuo kitų asmenų jausmą. Šis procesas netgi sudaro prielaidas pažeisti pagrindines žmogaus teises, nes mūsų šalies įstatymai įpareigoja užtikrinti vienodą paslaugų prieinamumą visiems šalies gyventojams, nepaisant amžiaus.
Turėtų būti suteikiamos alternatyvos
Pasak Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos, skaitmeninius pokyčius reikėtų diegti palaipsniui, išsaugojant alternatyvius paslaugų teikimo būdus. Tai yra sudaryti galimybę senjorams pasikonsultuoti dėl būtinųjų paslaugų gyvai ar telefonu, leisti identifikuotis ne tik elektroninėmis priemonėmis, taip pat suteikti galimybę atsiskaityti ir grynaisiais pinigais.
Tarnyba pastebi, kad senjorams trūksta individualius poreikius atitinkančių skaitmeninių įgūdžių lavinimo programų, prieinamos ir patogios sisteminės pagalbos valdant skaitmeninius įrenginius.
pexels. com nuotr.